Dropshipping — trend XXI wieku w handlu internetowym
Porady Karol Jastar - 21-01-2020

Dropshipping — trend XXI wieku w handlu internetowym

Dropshipping z pewnością jest jednym z najszybciej rozwijanych się trendów w handlu internetowym. Ten typ sprzedaży jest używany coraz częściej przez duże marki, ale i wykorzystywany przez małe firmy oraz osoby prywatne, które chcą założyć swój własny biznes. Sprzedawanie przedmiotów, których nie mamy dzięki dropshippingowi — jakkolwiek absurdalnie by to nie zabrzmiało, jest opłacalne i pozwala zarabiać spore sumy. W tym tekście przedstawimy wszystkie najważniejsze informacje o dropshippingu i odpowiadamy na pytanie, dlaczego warto stawiać na taki model sprzedaży.

Dropshipping to model sprzedaży, w którym osobiście nie kupujemy towarów, a dopiero po przyjęciu zamówienia zamawiamy je bezpośrednio z hurtowni do klienta. Takie rozwiązanie logistyczne sprawia, że przenosimy odpowiedzialność za magazynowanie oraz wysyłkę produktów na producenta. Przy dropshippingu jako sprzedawcy, sprzedajemy niejako towary, których nie mamy i zamawiamy je dopiero u producenta, jeśli otrzymamy zapłatę od klienta za zamówienie. Głównym celem dropshippingu jest ograniczenie kosztów prowadzenia biznesu oraz oferowanie bardzo dużej ilości produktów. Różnica w cenie, za jaką sprzedajemy towary klientom, a następnie zamówimy je w hurtowni z wysyłką do klienta, jest naszym zyskiem netto. Teoretycznie, aby rozpocząć sprzedaż w modelu dropshippingowym, nie musimy posiadać żadnego wkładu własnego ani inwestować swoich pieniędzy. Z każdego zlecenia, które opłacą nam klienci, zamawiać będziemy dopiero towar w hurtowni, pozostawiając sobie różnicę jako zarobek. W modelu dropshippingu obecnie sprzedaje coraz więcej osób. Ma on wiele zalet, jest legalny i pozwala zwiększyć możliwości sprzedażowe.

Aby korzystać z dropshippingu, nie musimy posiadać szczególnych umiejętności, lokali czy wykonywać szczególnych czynności. Najważniejsze przy dropshippingu jest sprawne poruszanie się w internecie oraz umiejętność wyszukiwania dostawców, którzy zrealizują zamówienie po niższej cenie niż nasza sprzedaż.

Dlaczego warto handlować w taki sposób?

Jeśli chcemy skorzystać z dropshippingu, istnieje kilka powodów, dla których warto to zrobić. Z pewnością taki model sprzedaży jest ogromną pomocą przy kwestiach magazynowania. Zamawiając towary do realizacji zamówienia bezpośrednio z hurtowni do klienta, nie musimy samodzielnie przyjmować towaru, magazynować go i wysyłać. To wpływa też na koszty prowadzenia biznesu. Nie musimy ponosić kosztów wybudowania i eksploatacji magazynu oraz przesyłek kurierskich. Kolejnym bardzo ważnym plusem dropshippingu jest efektywne zarządzanie środkami finansowymi. W tym modelu sprzedaży nie będziemy musieli zamrażać dużych sum pieniędzy w towarze — co jest jednym z największych problemów sprzedawców. Opłacanie realizacji zamówienia ze środków od naszego klienta jest niezwykle komfortowe i bardzo korzystne pod względem finansowym. Dropshipping to również możliwość sprzedaży bardzo dużej ilości produktów. Praktycznie bez jakichkolwiek ograniczeń możemy oferować wiele różnych produktów, zwracając tylko uwagę na ich tańszą dostępność w hurtowni.

Kto może skorzystać z dropshippingu?

Z dropshippingu skorzystać może wiele osób oraz firm, które zajmują się sprzedażą tradycyjną i internetową. Z pewnością będą to osoby, które nie mają środków na start własnego biznesu, a chcą go rozpocząć i np. założyć swój własny sklep internetowy. Dzięki takiemu modelowi sprzedaży nie będą musiały posiadać żadnych pieniędzy na start. Kolejną grupą osób, które mogą skorzystać z tego modelu handlu, są sprzedawcy i e-sklepy, które już działają. W ten sposób mogą poszerzać ofertę oraz sprzedawać towary problematyczne np. wielkogabarytowe, które trudno przechowywać. Dropshippingu możemy zatem używać zarówno na dużą skalę, przy małym handlu oraz niezależnie od tego, czy będzie to nasza główna metoda sprzedaży, czy jedynie wsparcie obecnego biznesu.

Dropshipping — trend XXI wieku w handlu internetowym

Jak i gdzie sprzedawać w modelu dropshippingowym?

Jeśli wiemy już, czym jest dropshipping i jakie ma plusy, warto dowiedzieć się również, jak i gdzie możemy sprzedawać w takim modelu. Istnieje kilka ciekawych rozwiązań, dzięki którym będziemy mogli rozpocząć handel w taki sposób. Z pewnością dropshipping możemy wykorzystać przy sprzedaży na portalach aukcyjnych. Jeśli sprzedajemy np. na Allegro lub Ebay-u, możemy poszerzyć ofertę o produkty, które zamawiać będziemy bezpośrednio z hurtowni. Taki sam zabieg możemy zastosować, mając swój własny sklep internetowy. Dropshipping możemy stosować również wszędzie tam, gdzie towar dociera do odbiorcy z opóźnieniem i nie jest to handel “z ręki do ręki”.

Oprócz pomysłów na wykorzystanie dropshippingu, zdecydowanie warto również poznać kilka porad na temat samego handlu. Bardzo ważną kwestią jest oferowanie produktów tylko tych, które możemy rzeczywiście zamówić taniej w hurtowni. W tym celu należy sprawdzać na bieżąco ceny oraz ich dostępność. Jest to ważne, aby nie sprzedać produktu taniej naszemu klientowi, płacąc za niego więcej w hurtowni. Dobrym pomysłem jest nawiązanie stałej współpracy z danym magazynem, sprzedawcą lub hurtownią oraz ustalić ceny z wyprzedzeniem. Sprzedając produkty, których nie mamy, należy również pobierać opłatę z góry, jeśli nie posiadamy wystającej ilość gotówki, aby założyć za towar i najpierw go zamówić z wysyłką do klienta. Z biegiem czasu warto wyrobić sobie taki margines pieniężny, aby móc zrealizować zamówienia od razu nie czekając na dotarcie pieniędzy do nas od naszego klienta.

Minusy dropshippingu — Na co uważać?

Dropshipping pomimo tego, że ma wiele plusów i jest korzystny pod wieloma względami, posiada również kilka minusów. Z pewnością największym z nich jest branding opakowań. Zamawiając towary z różnych magazynów oraz hurtowni nie będziemy mieli przeważnie możliwości zapakowania go w nasz firmowy papier czy pakunek. Jeśli zamierzamy zbudować własną markę, a nie skupiamy się stricte na handlu, może być to pewnego rodzaju przeszkoda. Warto zatem porozumieć się z hurtowniami i zaproponować np. pakowanie naszych zamówień w papier z naszym logiem, choć może być to niemożliwe. Zamawiając towar w hurtowni, nie możemy również mieć pewności, że dotrze on na czas do odbiorcy, gdyż nie mamy nad tym kontroli. Warto zatem zabezpieczyć się odpowiednimi zapisami w regulaminie i nie gwarantować dostarczenia towaru w krótkim czasie np. pod rygorem wypłaty odszkodowania itp.