Wiele osób marzy o pracy na własny rachunek. Istnieje jednak grono osób, które przed tego typu decyzją powstrzymuje obawa o formalności związane z otwarciem własnej działalności gospodarczej. Pamiętajmy jednak w dzisiejszych czasach założenie własnej firmy to wcale nie tak trudne zadanie, jak mogłoby się wydawać.
Dobór odpowiedniej formy działalności.
Po pierwsze musimy zastanowić się, jaką formę działalności wybrać. Do wyboru mamy spółki osobowe, kapitałowe, spółkę cywilną bądź jednoosobową działalność gospodarczą. Osoby, które dopiero, co rozpoczynają przygodę z własnym biznesem najczęściej wybierają jednoosobową działalność gospodarczą bądź spółkę cywilną, ponieważ formalności przy ich zakładaniu, a także zasady dalszego prowadzenia nie są skomplikowane.
Formalności związane z zakładaniem własnej firmy.
W Polsce od 2011 roku funkcjonuje Centralna Ewidencja i Informacja Działalności Gospodarczej. Złożenia dokumentów o założenie firmy możemy dokonać w każdym urzędzie gminy, czy też przez Internet. Bardzo ważnym dokumentem jest druk CEIDG – 1. Spełnia on funkcje rejestracyjną, to na nim określamy dane firmy, wybieramy kody PKD, formę opodatkowania, określamy datę rozpoczęcia działalności. Druk ten służy również do nadania numeru REGON, do zgłoszenia przedsiębiorcy, jako płatnika składek do ZUS-u oraz stanowi zgłoszenie identyfikacyjne do US, dzięki niemu można uzyskać nr NIP. Pamiętajmy również o tym, że CEIDG-1 to dokument, na którym będziemy mogli dokonać aktualizacji danych bądź wykreślenia działalności z rejestru. Do innych formalności związanych z zakładaniem firmy należą złożenie formularzu WAT-R we właściwym urzędzie skarbowym. Warto także zaznaczyć, że w przypadku spółek cywilnych wspólnicy musza dopełnić formalności związanych z podatkiem cywilnoprawnym (PCC-3) i uiścić należne opłaty. Pamiętajmy również, że jeżeli przy składaniu wniosku CEIDG-1 nie złożyliśmy druków ZUS ZUA lub ZZA, to jesteśmy zobowiązani osobiście dopełnić formalności w oddziale ZUS-u w terminie do 7 dni od momentu założenia firmy.