Identyfikacja marki – na czym polega i kiedy zdecydować się na zmiany?
Marketing Adrian Boczkaja - 29-02-2024

Identyfikacja marki – na czym polega i kiedy zdecydować się na zmiany?

Identyfikacja wizualna firmy to coś więcej niż samo logo. Na wizerunek marki składają się również takie elementy jak charakterystyczne dla niej symbole, typografia, kolorystyka, wygląd produktów czy wystrój budynków – czyli wszystko to, co oddziałuje na zmysły potencjalnego klienta. Dlaczego warto zadbać o każdy detal w tym zakresie i kiedy warto zdecydować się na nowy branding?

 

Identyfikacja wizualna marki i jej funkcje

Identyfikacja marki powinna być powiązana z jej tożsamością. Oznacza to, że ma wyrażać jej historię i misję, ale też wartości oraz atrybuty, które odróżniają ją od konkurencji. Wszystko to ma na celu zapewnić organizacji rozpoznawalność, budować jej osobowość oraz pozytywny wizerunek i wzmacniać jej pozycję na rynku, przy jednoczesnym angażowaniu konsumentów. Dzięki trafiającym do nich symbolom, znakom, komunikatom, identyfikacja wizualna pozwala odbiorcy utożsamiać się z danym brandem, jak i daje klientowi przeświadczenie, że wybór naszych produktów lub usług zaspokoi jego potrzeby.

Dobry wizerunek firmy, czyli jaki?

Proces projektowania identyfikacji wizualnej marki nie może bazować wyłącznie na estetyce. Jedną z najważniejszych cech dobrego systemu jest spójność: koncepcyjna i użytkowa. Chodzi zatem o właściwy dobór stylistyki, kolorystyki, typografii itp., ale też o wykorzystywanie poszczególnych elementów identyfikacji marki zgodnie z założeniami. Kluczowa jest także autentyczność, a zatem zgodność z misją, wartościami i kulturą biznesu, która wspiera budowanie długoterminowych relacji z klientem, opartych na zaufaniu i zrozumieniu. Dobry branding bowiem powinien również opierać się o zrozumienie potrzeb, preferencji i pragnień klienta i dawać mu poczucie, że stale dążymy do ich realizacji.

Identyfikacja marki – na czym polega i kiedy zdecydować się na zmiany?

Kiedy konieczny jest rebranding?

Czasami okazuje się, że identyfikacja marki jest nieskuteczna, a więc w żaden sposób nie wyróżnia firmy na tle konkurencji albo, co gorsze, negatywnie oddziałuje na jej wizerunek. Zdarza się również, że efektywna w pewnym okresie identyfikacja ulega dezaktualizacji z uwagi na zmianę sytuacji w branży, rozwój technologiczny czy zmianę zakładanych celów. W takim wypadku warto rozważyć rebranding. Ważne jednak, by bazował on na danych analitycznych odnoszących się do funkcjonowania rynku, działania konkurencji oraz potrzeb klientów. Dobrze pamiętać też o tym, że właściwie przeprowadzony rebranding powinien zakładać możliwość rozwoju marki i jej wzrostu.

Zmiana identyfikacji marki – na czym polega?

Rebranding może mieć różne aspekty, a wszystko zależy od celów i założeń firmy. Zmiana lub odświeżenie identyfikacji wizualnej może polegać na wprowadzeniu nowego logo, nowej kolorystyki i stylistyki grafik, ale może prowadzić także do modyfikacji komunikacji marketingowej, a nawet strategii biznesowej. Dogłębna transformacja może być niezbędna, kiedy marka chce wykreować zupełnie nowy lub poprawić niekorzystny wizerunek. Nie da się ukryć, że im lepiej zaplanowany i bardziej profesjonalnie przygotowany jest to proces, tym ma większe szanse na powodzenie. Historia zna w końcu niejeden przypadek powrotu do wcześniejszego brandingu, po tym, jak nowy okazał się nieskuteczny. Dlatego, jeżeli rozważamy rebranding, warto skorzystać z pomocy specjalistów.