Identyfikacja wizualna firmy to coś więcej niż samo logo. Na wizerunek marki składają się również takie elementy jak charakterystyczne dla niej symbole, typografia, kolorystyka, wygląd produktów czy wystrój budynków – czyli wszystko to, co oddziałuje na zmysły potencjalnego klienta. Dlaczego warto zadbać o każdy detal w tym zakresie i kiedy warto zdecydować się na nowy branding?
Identyfikacja wizualna marki i jej funkcje
Identyfikacja marki powinna być powiązana z jej tożsamością. Oznacza to, że ma wyrażać jej historię i misję, ale też wartości oraz atrybuty, które odróżniają ją od konkurencji. Wszystko to ma na celu zapewnić organizacji rozpoznawalność, budować jej osobowość oraz pozytywny wizerunek i wzmacniać jej pozycję na rynku, przy jednoczesnym angażowaniu konsumentów. Dzięki trafiającym do nich symbolom, znakom, komunikatom, identyfikacja wizualna pozwala odbiorcy utożsamiać się z danym brandem, jak i daje klientowi przeświadczenie, że wybór naszych produktów lub usług zaspokoi jego potrzeby.
Dobry wizerunek firmy, czyli jaki?
Proces projektowania identyfikacji wizualnej marki nie może bazować wyłącznie na estetyce. Jedną z najważniejszych cech dobrego systemu jest spójność: koncepcyjna i użytkowa. Chodzi zatem o właściwy dobór stylistyki, kolorystyki, typografii itp., ale też o wykorzystywanie poszczególnych elementów identyfikacji marki zgodnie z założeniami. Kluczowa jest także autentyczność, a zatem zgodność z misją, wartościami i kulturą biznesu, która wspiera budowanie długoterminowych relacji z klientem, opartych na zaufaniu i zrozumieniu. Dobry branding bowiem powinien również opierać się o zrozumienie potrzeb, preferencji i pragnień klienta i dawać mu poczucie, że stale dążymy do ich realizacji.
Kiedy konieczny jest rebranding?
Czasami okazuje się, że identyfikacja marki jest nieskuteczna, a więc w żaden sposób nie wyróżnia firmy na tle konkurencji albo, co gorsze, negatywnie oddziałuje na jej wizerunek. Zdarza się również, że efektywna w pewnym okresie identyfikacja ulega dezaktualizacji z uwagi na zmianę sytuacji w branży, rozwój technologiczny czy zmianę zakładanych celów. W takim wypadku warto rozważyć rebranding. Ważne jednak, by bazował on na danych analitycznych odnoszących się do funkcjonowania rynku, działania konkurencji oraz potrzeb klientów. Dobrze pamiętać też o tym, że właściwie przeprowadzony rebranding powinien zakładać możliwość rozwoju marki i jej wzrostu.
Zmiana identyfikacji marki – na czym polega?
Rebranding może mieć różne aspekty, a wszystko zależy od celów i założeń firmy. Zmiana lub odświeżenie identyfikacji wizualnej może polegać na wprowadzeniu nowego logo, nowej kolorystyki i stylistyki grafik, ale może prowadzić także do modyfikacji komunikacji marketingowej, a nawet strategii biznesowej. Dogłębna transformacja może być niezbędna, kiedy marka chce wykreować zupełnie nowy lub poprawić niekorzystny wizerunek. Nie da się ukryć, że im lepiej zaplanowany i bardziej profesjonalnie przygotowany jest to proces, tym ma większe szanse na powodzenie. Historia zna w końcu niejeden przypadek powrotu do wcześniejszego brandingu, po tym, jak nowy okazał się nieskuteczny. Dlatego, jeżeli rozważamy rebranding, warto skorzystać z pomocy specjalistów.