Zaawansowane technologie skutecznie wspierają optymalizację procesów biznesowych, czego doskonałym przykładem są nowoczesne platformy B2B. Zautomatyzowanie i usprawnienie procesów związanych z hurtową sprzedażą i dystrybucją towarów lub usług, nie tylko ułatwia transakcje i pozwala nadzorować je w czasie rzeczywistym, ale także umożliwia optymalizowanie kosztów prowadzenia przedsiębiorstwa sprzedażowego.
Wdrożenie platformy B2B – analiza potrzeb
Podstawą prawidłowo wdrożonej platformy eCommerce B2B jest jej pełne dopasowanie do potrzeb zarówno samej organizacji, jak i jej klientów, którymi w tej sytuacji są inne firmy. Oprócz tego platforma b2b
musi być również w pełni integralna ze strategią firmy i charakterystyką branży, w jakiej działa.
Dlatego podstawą przy tworzeniu nowoczesnych platform e-handlu, jest dokładna i przemyślana analiza, która pozwoli ustalić najbardziej odpowiednią dla niej strukturę architektury oraz oprawę wizualną. Istotnymi elementami jest w tym przypadku również intuicyjna obsługa i jak najprostsza nawigacja. Zasady UX designu powinny być stosowane zarówno od frontowej strony platformy, przeznaczonej dla klientów, jak i od wewnętrznej – administrowanej przez pracowników firmy.
Platforma B2B – responsywność
Analizy działań użytkowników sieci nie pozostawiają wątpliwości, coraz częściej do zakupów przez Internet wykorzystujemy urządzenia mobilne. Szala zwycięstwa już jakiś czas temu przechyliła się w kierunku smartfonów i tabletów.
W ten sposób, ponad połowa wejść na platformy e-handlowe, generowana jest właśnie przez te urządzenia. Co to oznacza? Tylko tyle, że już standardem jest konieczność projektowania platform sprzedażowych zgodnie z zasadami responsywności (RWD – Responsive Web Design). Jedynie w taki sposób zagwarantujemy jej prawidłowe wyświetlanie na wszystkich urządzeniach mobilnych.
Wybór oprogramowania
Kolejną istotną rzeczą przy realizacji platformy eCommerce dla B2B jest wybór oprogramowania, w którym zostanie stworzony e-sklep. Jest to ważne, ponieważ od tego zależy, jak w przyszłości będziemy mogli rozwijać istniejącą już platformę. Przy tworzeniu technologii internetowych, warto patrzeć perspektywicznie, ponieważ jest to bardzo szybko zmieniający się obszar, który po jakimś czasie, z pewnością wymusi wprowadzenie nowych wdrożeń i ulepszeń.
Oprogramowanie dedykowane i Open Sorce
Jeśli decydujemy się na oprogramowanie dedykowane, wszystkie konieczne zmiany, będą niestety generować duże koszty. Decydując się na oprogramowanie Open Sorce (np. PrestaShop), które jest cały czas rozwijane, odznacza się wysoką funkcjonalnością i ma duże możliwości integracyjne, możemy w każdej chwili zaimplementować dodatkową opcję czy zintegrować platformę z innymi systemami.
SaaS eCommerce
Oprócz oprogramowania dedykowanego i Open Sorce dostępne na rynku są również platformy eCommerce SaaS, czyli rozwiązanie pudełkowe. Jest to oprogramowanie o zamkniętym kodzie, które jest zazwyczaj udostępniane przez twórców na zasadzie opłat abonamentowych. Taka opcja niesie wiele ograniczeń i dedykowana jest raczej dla małych sklepów online.
Spośród tych wszystkich rozwiązań, najbardziej praktycznym i opłacalnym, jest skorzystanie z oprogramowania Open Sorce, które w stosunkowo prosty sposób, pozwala wdrożyć indywidualne rozwiązania. Poza tym jest ono nadal rozwijane i w przyszłości, w razie konieczności, umożliwi wprowadzenie niezbędnych ulepszeń na platformie.