Viral Marketing i promowanie się wirusowe — sprawdź jak rozprzestrzeniać promocję marki wirusowo
Marketing Maciej Karpiński - 24-01-2020

Viral Marketing i promowanie się wirusowe — sprawdź jak rozprzestrzeniać promocję marki wirusowo

Viral Marketing jest ciekawą i atrakcyjną alternatywą dla przemyślanych strategii marketingowych oraz standardowych sposobów promowania się. Element niepewności i zdanie się na odbiorców oraz potencjalnie bardzo duże korzyści, jakie możemy odnieść, sprawiają, że coraz więcej osób sięga po ten sposób promowania się. Poniżej przedstawiamy viral marketing, opisujemy, w jaki sposób możemy promować się przy pomocy reklamy viralowej oraz dlaczego warto z niej skorzystać.

Viral Marketing — Czym tak właściwie jest?

Viral Marketing to rodzaj marketingu polegający na stworzeniu intrygującego materiału reklamowego, który będzie polecany między użytkownikami. To właśnie od sposobu rozprzestrzeniania się reklamy viral marketing wziął swoją nazwę, gdyż rozprzestrzenia się jak wirus przekazywany dalej. Najważniejszą częścią viral marketingu jest sama treść reklamy. To ona ma przyciągać osoby oraz sprawia, że będzie chętnie i często oglądana. Treść taka może być zarówno intrygująca, śmieszna czy wręcz kontrowersyjna. Content viral marketingu może być również przydatny i tylko z tego powodu przekazywany dalej. Najczęściej reklamy viralowe stylizowane są na amatorskie, nawet gdy są efektem misternego planu i realizacji. Nigdy też nie wiadomo do końca czy dana reklama zostanie pokochana przez odbiorców i podbije internet. Wykonując jednak promocję zgodnie z głównymi zasadami viral marketingu mamy duże szanse na to, aby tak się stało.

Celem viral marketingu jest zwiększenie świadomości oraz popularności marki poprzez opublikowanie charakterystycznej reklamy. Najlepszym przykładem viral marketingu są marki, które zasłynęły z kontrowersyjnych haseł, sloganów, reklam czy nagrań, które były bardzo często udostępniane. Sam marketing wirusowy możemy stosować zarówno w świecie realnym jak w sieci oraz jako małe firmy, osoby prywatne czy duże marki. Najkorzystniejszym miejscem dla tego typu działań są social media czy platformy umożliwiające łatwe udostępnienie materiału np. Facebook, czy YouTube.

Viral Marketing w Social Mediach

Pierwszym i zdecydowanie najpopularniejszym sposobem viral marketing jest publikowanie intrygujących, oryginalnych czy kontrowersyjnych treści w social mediach. Treści takie mają największą szansę na to, aby zostać szeroko udostępnionym. Treści viralowe powinny mieć jednak przemyślany scenariusz oraz zostać wykonane profesjonalnie — nawet jeśli stylizujemy je na nagrania czy zdjęcia amatorskie. Reklama czy logo naszej marki w viral marketingu może być otwarcie prezentowane, ale nie powinno być nachalnie przedstawiane lub być motywem przewodnim. Dobrym pomysłem jest naturalne używanie barw, nazw czy produktów marki, ale nie eksponowanie ich przednie. Aby treść intrygowała lub zaskakiwała, warto zrobić coś niecodziennego, niespodziewanego czy unikalnego. Ciekawym pomysłem mogą być próby bicia różnych rekordów, wykonywanie pewnych czynności produktami naszej firmy czy śmiałe wyzwania.

Viral Marketing i promowanie się wirusowe — sprawdź jak rozprzestrzeniać promocję marki wirusowo

Viral Marketing jako Content w sieci

Drugim sposobem na stworzenie reklamy viralowej jest postawienie na wartościowy content. To właśnie jego przydatna treść będzie powodem udostępniania i rozprzestrzenienia się contentu. Jest to mniej popularny sposób od widowiskowych spotów video czy zdjęć, ale jak najbardziej wpisuje się w viral marketing. W tej opcji dobrym pomysłem jest stworzenie przydatnego materiału. Może być to e-book, tutorial, case study, nagranie video, infografika, raport czy poradnik. Treści te powinny być oznaczone logiem naszej marki, nazwą lub odnośnikiem do naszej witryny. Upubliczniając przydatne i wartościowe treści, powinny one być rozpowszechniane ze względu na ich przydatną formę. Przykładem tego typu promocji viralowej może być wypuszczanie na rynek darmowej książki kucharskiej wydanej przez naszą markę. W porównaniu do content marketingu będzie to pojedynczy produkt stworzony z myślą o rozpowszechnianiu.

Jak wypuścić materiał viralowy do sieci?

Jeśli stworzymy już reklamę viralową, warto wypuść ją do sieci w przemyślany sposób i zwiększyć maksymalnie jej szanse na powodzenie. Warto zrobić to w jak największej ilości miejsc na wielu platformach. Dobrym pomysłem jest również wstępna reklama i promocja materiału, aby dotarł do naszej grupy docelowej. Cenną podpowiedzią jest też motywowanie odbiorców do tego, aby rozpowszechniali materiał i polecali go np. znajomym. W tym celu możemy zaoferować rabaty, zniżki czy inne profity. Działanie takie nie jest zakazane, a z pewnością wpłynie na dużo chętniejsze polecanie materiału i dotarcie do dużo szerszej grupy osób. Również bardzo ciekawą podpowiedzią jest zasada — viral spoof. Mówi ona o tym, iż nie zabrania się parodiowania treści viralowych. Dzięki temu będziemy mogli z parodiować popularny już spot czy materiał innej dużej marki, a dzięki temu “podczepić” się pod niego. Działanie takie nie jest odbierane negatywnie oraz przynosi zysk zarówno nam, jak i materiałowi który pojawił się w sieci jaki pierwszy.

Jakie korzyści przynosi viral Marketing?

Viral Marketing to bardzo wiele korzyści. Pierwszą z nich jest zdobycie bardzo dużego zasięgu. Jeśli nasza reklama, post czy treść zostaje wirusowo rozprzestrzeniania oraz staje się modna, możemy dzięki jednej reklamę dotrzeć do bardzo dużej liczby osób. Grupa ta ponadto jest wstępnie targetowana, gdyż materiał przekazują sobie osoby np. w młodym wieku czy zainteresowane daną tematyką. Dzięki temu możemy liczyć na zwiększoną sprzedaż oraz większe zainteresowanie się marką. Jednym z największych plusów viral marketingu jest brak kosztów dystrybucji. Ta przeważnie pochłaniają lwią część budżetu reklamowego. Jeśli nie będziemy musieli samodzielnie rozpowszechniać reklamy, zaoszczędzimy bardzo duże sumy pieniędzy.

Samo wykonanie viral marketingu nie jest trudne do przeprowadzenia. Wystarczy mieć pomysł na ciekawy post, zdjęcie czy nagranie video oraz je zrealizować. Sama dystrybucja — czyli najbardziej problematyczna kwestia pozostaje rozwiązana sama. Jeśli nie mamy pomysłu na reklamę viralową, możemy również zwrócić się z prośbą o pomoc do agencji marketingowych. W sieci istnieje wiele agencji, które oferują tego typu promocje, stworzenie jednorazowej reklamy czy długoterminowe działania.