Brief – Dowiedz się czym jest brief, jak go wykonać oraz dlaczego warto go tworzyć
Biznes Karol Jastar - 15-01-2020

Brief – Dowiedz się czym jest brief, jak go wykonać oraz dlaczego warto go tworzyć

Brief to z pewnością podstawowy dokument, który powinien rozpoczynać każdą współpracę z agencją marketingową. Bardzo często jednak nie przekazujemy profesjonalnego briefu agencji zlecając jej pracę, co może ją utrudniać lub mieć szereg innych niekorzystnych skutków. Przeważnie dzieje się tak dlatego, iż nie wiemy do końca, czym jest brief, czy powinniśmy go stworzyć, a jeśli chcemy to zrobić, to nie wiemy, jak należy go napisać. W ty mieście odpowiadamy wszystkie najczęściej zadawane pytania związane z briefem oraz podpowiadamy jak stworzyć taki dokument.

Czym jest brief?

Brief to dokument, który przekazujemy agencji marketingowej na początku naszej współpracy z nią. Dokument ten jest niejako zleceniem wykonania usługi. Zawiera w sobie wszystkie dane i informacje na temat tego zlecenia i jest podsumowaniem wszystkich ustaleń, jakie padły na wcześniejszych spotkaniach. Brief może mieć formę zarówno papierową, jak i elektroniczną (jest ona drugorzędna). Najważniejszym celem briefu jest jasne i konkretne przekazanie zamówienia agencji, aby ta wiedziała, jak ma wykonać usługę marketingową. W briefie znajdują się wszystkie najważniejsze i kluczowe informacje dla danego zlecenia marketingowego. Obejmować będą one informacje na temat ogólnych warunków kampanii, samej reklamy oraz danych o naszej marce. Celem briefu jest maksymalne ułatwienie pracy agencji marketingowego tak, aby ta wykonała skuteczną promocję.

Czy jest on obowiązkowy?

Nie, brief nie jest obowiązkowym dokumentem do zlecenia pracy agencji marketingowej, choć jego wykonanie leży w dobrym tonie. Powinien być on wykonany, jeśli chcemy być postrzegani jako profesjonaliści oraz wtedy gdy zamówiona usługa marketingowa opiewa na duże sumy czy jest skomplikowana. Niektóre agencje marketingowe — szczególnie te renomowane będą nalegały, abyśmy stworzyli taki dokument oraz przedstawili go jako zlecenie na piśmie.

Brief – Dowiedz się czym jest brief, jak go wykonać oraz dlaczego warto go tworzyć

Dlaczego powinniśmy stworzyć brief?

Istnieje wiele powodów, dla których warto tworzyć brief, jeśli zlecamy pracę agencji marketingowej. Pierwszym takim powodem jest dokładne opisanie zlecenia. Nawet jeśli wszystkie informacje zostały już ustalone np. telefonicznie lub e-mailowo, zawsze pracownicy agenci mogą popełnić błąd, źle je interpretować lub pomylić je z innymi parametrami. Przedstawienie danych na piśmie, które dostanie każdy pracownik pracujący przy naszej reklamie, minimalizuje ryzyko pomyłki oraz sprawia, że kampania reklamowa zostanie stworzona zgodnie z naszymi wymaganiami. Brief to również możliwość pomocy agencji marketingowej i realnego wpływania na sukces reklamy. Im dokładniejszy brief stworzymy oraz im więcej danych podamy np. na temat branży — tym lepszy efekt reklamowy, a co za tym idzie sukces finansowy kampanii. Samo wykonanie briefu nie jest trudne, czasochłonne czy drogie. Dzięki temu w prosty sposób możemy zwiększyć szanse na powodzenie naszej kampanii reklamowej.

Co w briefie powinno się znaleźć?

Brief to dokument, który powinien zawierać określone dane i informacje. Pierwszym ich typem są informacje o naszej marce, produkcie czy sposobie dystrybucji. W tym miejscu powinniśmy dokładnie opisać naszą markę, jej charakterystykę, sposób działania, sposób sprzedaży czy cele i założenia. Dzięki tym informacjom, pracownicy agencji marketingowej znając kontekst, będą mogli lepiej dobrać pewne rozwiązania i opcje reklamy. Nikt inny nie opisze lepiej naszego produktu, jego mocnych stron czy sytuacji w branży. Informacje te mogą zostać wykorzystane do odpowiednich działań i zwiększyć skuteczność reklamy.

Drugą częścią briefu są informacje odnośnie samej kampanii reklamowej. Informacje te dotyczyć będą budżetu, harmonogramu oraz wszystkich sfer uruchomienia reklamy. W tym miejscu możemy dodać również swoje preferencje dotyczące formy reklamy. W tym segmencie możemy opisać, w jaki sposób chcemy rozdysponować budżet oraz w jakich dniach aktywować reklamę. Ważną informacją będzie również ta dotycząca platformy promocji oraz kanałów, na jakich chcemy, aby reklama została opublikowana.

Trzecim blokiem informacji będą te związane z grupą docelową oraz celem, jaki osiągnąć ma kampania reklamowa. W tym miejscu należy określić, do kogo chcemy kierować naszą promocję oraz ew. podać parametry grupy docelowej. Musimy też umieścić cel, jaki chcemy osiągnąć np. zwiększenie sprzedaży czy zwiększenie rozpoznawalności marki. Dzięki tym informacjom agencja marketingowa stworzy reklamę w taki sposób, aby maksymalnie zwiększyć powodzenie kampanii.

Porady: Jeśli nie mamy swoich preferencji dotyczących danego elementu briefu np. odnośnie platformy promocji, warto jasno to zaznaczyć. Znacznie ułatwi to pracę i zapobiegnie “poszukiwaniu zagubionych informacji”. Jeśli mamy swoje sugestie, pomysły czy preferencje, warto zawrzeć je w dokumencie. Możemy zrobić to np. na jego końcu. Agencje marketingowe wedle możliwości chętnie uwzględniają takie prośby. Brief musi również zawierać dane kontaktowe do nas lub osób odpowiedzialnych za realizację projektu. Warto zatem określić osoby odpowiedzialne za projekt w celu lepszej komunikacji z agencją.

Jak powinien być napisany brief?

Brief, choć nie ma swojej formatki czy jednej ustalonej formy, a w dokumencie mogą znajdować się różne dane, warto napisać zgodnie z pewnymi zasadami. Z pewnością brief musi być czytelny i prosty w odszyfrowaniu. W tym celu warto podzielić tekst na kilka części np. odnośnie budżetu, celu, opisu produktu czy samej reklamy. Warto też używać formatowania i pogrubiać najważniejsze informacje. Sam brief powinien być pisany prostym oraz zrozumiałym językiem. W tym dokumencie możemy postawić na minimalizm oraz przekazywanie jedynie konkretnych informacji. W dokumencie możemy również zmieścić infografiki, wykresy czy bardziej obszerne załączniki i materiały. W briefie należy unikać sekcji opisowych, które składałyby się z długich ciągów tekstowych. Jeśli chcemy takie zamieścić, warto zrobić to pod koniec dokumentu, aby wyeksponować konkretne informacje.

Jeśli samodzielnie nie potrafimy stworzyć briefu lub nie mamy czasu na tę czynność, zdecydowanie warto zlecić to zadanie freelancerowi czy specjaliście. Wcześniejsze stworzenie takiego dokumentu znacznie ułatwi pracę agencji, a na rynku wiele osób oferuje pomoc przy tworzeniu takich dokumentów.