Uczestnictwo w konkursach marketingowych
Marketing Karol Jastar - 06-10-2022

Uczestnictwo w konkursach marketingowych

Do uczestnictwa w różnych konkursach zachęca się najczęściej wartościowymi nagrodami. Właściwie jest to określenie subiektywne, bo dla każdego oznacza to coś zupełnie innego. Zdecydowanie największą popularnością cieszą się konkursy, w których do wygrania są cenne gadżety, na przykład smartfony, komputery, czy ekskluzywne wycieczki. Jednak niektórzy czerpią radość i satysfakcję z każdej nagrody, dlatego chętnie uczestniczą w większości konkursów.

Uczestnictwo w konkursach marketingowych

Dlaczego konkursy są tak popularne?

Na pytanie o przyczyny popularności konkursów może być co najmniej kilka odpowiedzi. Każdy ma w sobie coś z wytrawnego gracza, ryzykanta, który lubi przekonać się na własnej skórze, czy dopisuje mu szczęście. Nawet jeśli efekt jest daleki od spodziewanego wewnętrzny upór podpowiada, aby spróbować raz jeszcze. Czasami przynosi to spodziewany rezultat, a wtedy jest to pewnego rodzaju mobilizacja do wysyłania kolejnych zgłoszeń konkursowych. Jeżeli chodzi o konkursy marketingowe, to są one najbardziej reklamowane w środkach masowego przekazu. Nie tylko telewizji, ale również w radio, czy Internecie i prasie codziennej. Uczestnictwo w konkursach wiąże się często z adreanaliną odczuwaną w trakcie czekania na ogłoszenie wyników, każdy wypatruje swoich danych. Brak wygranej wzbudza najczęściej smutek, ale na myśl o kolejnych okazjach, które się przydarzą szybko przechodzi. W konkursach marketingowych często chodzi niestety o zdobycie możliwie największej liczby danych osobowych, oczywiście nie ma mowy o tych wrażliwych. W zgłoszeniach podaje się imię, nazwisko, numer telefonu i adres mailowy, a to już w zupełności wystarczy do wysyłania ofert marketingowych w przyszłości.

Ostrożne uczestnictwo w konkursach

Dzięki wprowadzeniu ustawy o ochronie danych osobowych, tak zwanego RODO ukrócono wiele niezgodnych z prawem praktyk. Organizatorzy konkursów czasami żądali od uczestników podawania wrażliwych danych, a następnie dopuszczali się ich odsprzedaży. Na szczęście w obecnym stanie prawnym takie praktyki zostały zniwelowane, a wszelkie próby nadużyć w tym zakresie są odpowiednio karane. Konkursy marketingowe ogłaszane są wszem i wobec, największą zachętę stanowią oczywiście nagrody, im bardziej cenne tym więcej chętnych. Przed wysłaniem zgłoszenia warto sprawdzić, czy organizator jest uczciwy, ponieważ w ostatnim czasie zaufania nadużywają oszuści. Do niedawna trwał konkurs, w którym do wygrania były dmuchane flamingi, idealne do pływania w przydomowych basenach. Organizatorem była firma Nationale-Nederlanden, a każdy, kto wykupił i opłacił w niej ubezpieczenie turystyczne mógł wziąć udział. Wystarczyło wówczas odpowiedzieć na pytanie: "Bez czego nie wyobrażasz sobie udanych wakacji?". W puli znajdowało się aż 35 sztuk nagrody głównej, być może nie miała ona dużej wartości, ale ze względu na przejrzystość zasad warto było wziąć udział w tym konkursie. Każda wygrana cieszy, ponieważ jest formą doceniania włożonego wysiłku, dlatego konkursy marketingowe cieszą się dużym zainteresowaniem.