Lean Management czyli rozwój i doskonalenie
Biznes Małgorzata Rita - 02-03-2020

Lean Management czyli rozwój i doskonalenie

To koncepcja, która głosi, że to klient jest panem wszystkiego, niezależnie czy jest to klient wewnętrzny czy zewnętrzny. Idea ta jest wykorzystywana w sposób wpływający na ulepszanie procesów i rozwój osób zatrudnionych w firmie, po to, by klient otrzymywał cały czas produkt jak najwyższej jakości. Koncept ten znajduje swoje zastosowanie zarówno w produkcji jak i w usługach.

Pionierzy idei

Toyota była pierwszym koncernem, który zapoczątkował wdrażanie tą koncepcję w życie. Współcześnie wykorzystywana jest w przedsiębiorstwach zarówno usługowych, jak i produkcyjnych. Idea ta wywodzi się z Japonii, a dokładniej korzenie swe ma w Kodeksie Bushido, który stosowany był przez samurajów. To właśnie z tych źródeł wywodzi się stawianie na najważniejszym miejscu klienta. Przykładem może być przykład osoby, która sprząta dworzec kolejowy, która się kłania nadjeżdżającym pociągom, a dokładniej osobom, które znajdują się w środku, ponieważ gdyby nie oni to nie miałaby pracy, więc w taki sposób okazuje im swą wdzięczność.

Kultura ta oprócz stawiania klienta na piedestale uczy szacunku do swojej pracy i motywuje to do wykonywania jej jak w najlepszy sposób. W każdy dzień starają się podnosić swoją poprzeczkę tak, by sprzedawany produkt czy usługa były coraz lepsze. Japończyków charakteryzuje to, że cały czas chcą dążyć do doskonalenia – to przykład idei Kaizen.

Lean Management czyli rozwój i doskonalenie

Lean w praktyce

W praktyce idea ta przekłada się na to, że firmy chcą stawać się coraz lepsze, cały czas się doskonalić w taki sposób, by obniżać koszty. Niektórzy stosujący inne zasady stawiają na szybszą pracę lub zatrudnienie dodatkowych osób czy technologii. Kultura Lean w inny sposób wprowadza zmiany poprzez zmianę trybu pracy, koncentrując się na kliencie, a z drugiej strony skupia się na rozwoju i optymalizacji procesów. W wprowadzeniu tej koncepcji pomagają tablice Hoshin Kanri, które ukazują jaki wpływ pracy miały na firmę w ciągu dnia, przez co uświadamiają sobie jak ważna jest ich praca i jaki wpływ mają na realizację celów firmowych.