Facebook Ads — System reklamowy Facebooka w pigułce! Sprawdź jak działa!
Marketing Maciej Karpiński - 23-01-2020

Facebook Ads — System reklamowy Facebooka w pigułce! Sprawdź jak działa!

Reklama na Facebooku dla wielu osób jest ciekawą opcją, z której często i regularnie korzystają. Równie wiele osób zastanawia się nad wykorzystaniem Facebooka do reklamowania swoich usług czy produktów, mając przy tym pewne obawy i wątpliwości. Sam system reklamowy Facebook Ads jest stosunkowo prosty w obsłudze i działa na przejrzystych zasadach. W tym tekście przedstawiamy go dokładnie, opisujemy, w jaki sposób funkcjonuje oraz podajemy wszystkie najważniejsze informacje o FB Ads, które warto wiedzieć.

Czym jest Facebook Ads?

Facebook Ads to system reklamowy portalu społecznościowego Facebook. Jest on przypisany do każdego konta na Facebooku oraz daje możliwość każdemu użytkownikowi reklamowania się w serwisie. Przy pomocy FB Ads możemy emitować reklamy swojego produktu lub usługi użytkownikom portalu. Sam system reklamowy FB Ads ma formę kreatora reklam. Jest on dostępny w języku polskim oraz posiada szczegółowy poradnik. Samo stworzenie reklamy osobie doświadczonej może zająć jedynie kilka - kilkanaście minut. Reklama na Facebooku to w rzeczywistości bardzo dużo funkcji i opcji do wyboru. Poprzez ten system reklamowy możemy promować się zarówno na Facebooku, jak i na Instagramie. Możemy robić to poprzez promowanie typowego postu, baneru graficznego czy nagrania video. Reklamy mogą być umieszczone w kilkunastu lokalizacjach takich jak aktualności, prawa kolumna czy skrzynka odbiorcza. Do wyboru mamy również szereg opcji związanych z rozliczaniem reklamy i kosztami oraz targetowaniem.

Reklamy, które chcemy wyemitować, wyświetlane są na Facebooku lub Instagramie osobom, które spełniają kryteria ustalone podczas tworzenia reklamy. Same materiały reklamowe są umieszczone w standardowych miejscach i są integralną częścią serwisu. Wiele osób nie rozróżnia ich od organicznych — naturalnych elementów serwisu. Po stworzeniu i wyemitowaniu reklamy możemy na bieżąco obserwować w managerze aktualną kampanię reklamową, jej przebieg oraz w razie potrzeby ją przerwać lub edytować.

Jak przebiega tworzenie reklamy w Facebook Ads?

Tworzenie reklamy w Facebook Ads rozpoczną się od wejścia na sam serwis społecznościowy. Następnie w prawym górnym rogu należy wybrać z menu opcje “zarządzanie reklamami” i wejść do niej. Na kolejnej karcie otworzy się strona, na której będziemy konfigurować reklamę. Po otworzeniu managera wystarczy wybrać konto reklamowe i kliknąć na opcję “Utwórz”. Stworzenie promocji przebiega w trzech etapach. W pierwszym kroku ustalamy cel kampanii. Od wyboru celu zależeć będzie dalsze wybieranie poszczególnych opcji i dostępność funkcji. Do wyboru mamy kilkanaście celów od tych związanych ze sprzedażą po konwersje, przejście na stronę www czy zwiększenie zasięgu marki. W drugim kroku — w zakładce “zestaw reklam” ustalać będziemy wszystkie opcje dotyczące samej kampanii reklamowej. Będzie to np. harmonogram, budżet, stawki, umiejscowienie reklamy czy jej targetowanie. Na pozycji targetowania będziemy mogli określić takie parametry odbiorców jak wiek, płeć, zainteresowania, sytuacja zawodowa, odwiedzane strony i ok. kilkuset innych opcji. Możemy decydować też czy dane opcje umożliwiają wyświetlenie reklamy, czy wręcz odwrotnie — uniemożliwiają wyemitowanie banerów tym osobom. Opcje targetowania możemy łączyć np. wybierając kilka pozycji, które muszą być spełnione równocześnie.

Ostatnim krokiem do stworzenia reklamy na Facebooku jest uzupełnienie zakładki “Reklama”. W tym miejscu będziemy wygrywali wszystkie materiały związane z reklamą, ustalali opisy czy detale samej części graficznej, która pojawia się na portalu. W tym miejscu możemy również wybrać do promocji gotowy już post na górze zakładki.

Podpowiedź 1: Podczas tworzenia reklam mamy możliwość podglądu reklamy w konkretnej lokalizacji i formie np. zdjęcie na Instagramie, video na urządzeniach mobilnych czy post na urządzeniach desktopowych. Zdecydowanie warto stworzyć kilka wersji reklamy — jedną dla danej lokalizacji, aby lepiej dostosować tekst i rozmiar grafiki. Dzięki temu w poszczególnych lokalizacjach wyemitujemy dobrze dobrane reklamy, a nie jedną uniwersalną, która będzie wyświetlała się np. na dużym ekranie komputera i małym smartfonu jednocześnie.

Podpowiedź 2: W sieci istnieje wiele agencji marketingowych oraz specjalistów zajmujących się konfiguracją reklamy na Facebooku. Jeśli samodzielnie nie potrafimy tego zrobić, nie mamy wystarczająco dużo czasu lub zależy nam na profesjonalnej reklamie, warto wykupić usługę konfiguracji reklamy.

Facebook Ads — System reklamowy Facebooka w pigułce! Sprawdź jak działa!

Plusy i zalety FB Ads

Reklama na Facebooku ma z pewnością wiele zalet. Pierwszą z nich jest łatwość uruchomienia. Facebook oferuje jeden z najprostszych systemów w reklamowych. Nie musimy dokonywać przedpłat, posiadać firmy czy wykonywać skomplikowanych czynności. Oprócz szybkiej możliwości uruchomienia reklamy, plusem jest spora liczba opcji do wyboru. Dzięki nim możemy reklamować się w różnej formie i dobrze zaprezentować swoje produkty. Jedną z największych zalet reklamy w Facebook Ads jest targetowanie, czyli określanie grupy docelowej. Dzięki tej opcji możemy bardzo dokładnie określić jakie osoby zobaczą naszą reklamę i podać konkretne parametry. Poprzez takie działanie efektywnie wydajemy budżet reklamowy oraz możemy liczyć na dużą skuteczność reklamy. Na Facebooku znajdziemy też bardzo dużą liczbę użytkowników — zarówno lokalnie, jak i globalnie którym będziemy mogli praktycznie bez limitu wyświetlać reklamy.

Facebook Ads - ile to kosztuje? Finanse, koszty, metody rozliczenia i płatności

Ważną kwestią promowania się na Facebooku są koszty, ceny i finanse. Nie można jednoznacznie określić, jakie są koszty reklamy, gdyż będą zależały one od wybranych parametrów. Ceny ogólne są jednak atrakcyjne. Przykładowo w cenie kilkunastu złotych można dotrzeć nawet do kilku tysięcy odbiorców, wyświetlając im reklamę. Na Facebooku możemy wybrać dwa typy rozliczeń — za kliknięcie w link oraz za wyświetlenie. Możemy również określić maksymalną stawkę jednego kliknięcia czy wyświetlenia, co jest niezwykle pomocne. Rozliczenie kosztów następuje po przekroczeniu ok. 100 złotych lub pod koniec każdego miesiąca. Rachunek za wykonaną kampanię możemy płacić np. kartą płatniczą lub poprzez PayPal.