Co to jest marketing sieciowy?
Marketing Maciej Karpiński - 05-02-2020

Co to jest marketing sieciowy?

Marketing sieciowy, zwany również MLM, to rodzaj modelu biznesowego, w którym niezależni przedstawiciele sprzedają towary i usługi od firmy konsumentowi końcowemu. Jest bardzo popularny wśród osób szukających pracy w niepełnym wymiarze godzin. Z drugiej strony takie rozwiązanie wdraża coraz więcej firm. Zobacz, na czym dokładnie polega.

Jak działa marketing wielopoziomowy?

Firma ma produkt lub usługę do sprzedania. Znajduje przedstawicieli do sprzedaży i rekrutuje kolejne osoby, by rozszerzyć sieć. 

Przedstawiciele otrzymują prowizję od każdej transakcji. Zajmują się też rekrutacją kolejnych konsultantów. Warto pamiętać, że marketing sieciowy to dystrybucja produktów i usług za pośrednictwem sieci ludzi, a nie tradycyjnych łańcuchów dostaw.

Jak wygląda struktura?

Po pierwsze, producenci potrzebują dystrybutorów, subdystrybutorów i sprzedawców, by stworzyć całą strukturę. Po drugie, dystrybutorzy nabywają towary po cenach hurtowych. Mogą z nich korzystać osobiście lub sprzedawać innym osobom z zyskiem. To błędne koło. Dystrybutorzy będą sprzedawać towary, dopóki nie dotrą do klientów. Mogą też sami stać się klientami końcowymi.

Przedstawione wizualnie systemy marketingowe przypominają piramidę. Stąd kolejne określenie tego rodzaju marketingu- piramidalny. Należy tutaj zwrócić uwagę na jeden ważny aspekt. Marketing sieciowy to nie piramidy, o których czasami można usłyszeć. 

Schematy piramid są efektem nieetycznych praktyk prowadzonych przez niektóre firmy. Płacą przedstawicielom jedynie za rekrutację innych osób, a nie sprzedaż produktu lub usługi. 

Co to jest marketing sieciowy?

Właściwe nastawienie biznesowe

Nie traktuj marketingu sieciowego jako hobby. Jeśli chcesz osiągnąć sukces, musisz ciężko pracować. Możesz zainwestować w coaching, kursy, narzędzia i zasoby do prowadzenia działalności. 

Zastanów się, do jakiej firmy chcesz dołączyć. Zwróć uwagę na następujące czynniki:

  • wsparcie mentorskie,
  • plan wynagrodzeń,
  • doświadczenie na rynku,
  • oferowane produkty/usługi.

Pierwszy rok może być bardzo trudny. Wtedy musisz się nauczyć produktów i strategii marketingowych marki. W tym momencie potrzebujesz mentora, który poprowadzi Cię i pomoże pokonać wszystkie możliwe blokady.

Buduj relacje w mediach społecznościowych

Nie publikuj spamu na platformach społecznościowych. Dołącz do grup na Facebooku, które są dostosowane do Twoich produktów MLM. Na przykład, jeśli sprzedajesz suplementy, dołącz do grup związanych ze zdrowym odżywianiem i odchudzaniem. Wtedy dotrzesz do potencjalnych klientów.

Staraj się pomagać członkom grupy. W ten sposób zdobędziesz zaufanie i zbudujesz pozycję eksperta. Poświęć czas na nawiązywanie i podtrzymywanie relacji.

Pracuj mądrze, a nie ciężej

Jeśli chcesz przystąpić do marketingu sieciowego, możesz organizować eventy. Zastanów się, jaka sala konferencyjnaspełni Twoje oczekiwania. 

Naucz się pracować wydajnie. Rozmawiaj z nieznajomymi, wysyłaj wiadomości e-mail, ustalaj terminy spotkań, rób prezentacje, obserwuj, nawiązuj kontakty z nowymi partnerami. Weź udział w wydarzeniach, poznaj firmę, produkty i plan wynagrodzeń. Rozwijaj umiejętności marketingowe i sprzedażowe.