Szkoła a nowe technologie
Nowe technologie Marianna Ptak - 24-03-2021

Szkoła a nowe technologie

Świat podlega dynamicznym zmianom. Jego zadaniem jest nadążanie za tempem tych modyfikacji. Jest to widoczne w każdej sferze i dziedzinie życia. Nowe technologie obecne są praktycznie wszędzie – w życiu codziennym, zawodowym oraz naukowym. Niezwykle ważna jest umiejętność rozsądnego wdrażania ich w edukacji. Czego więc nie może zabraknąć we współczesnej szkole?

Nowe metody nauczania

Współczesny świat nasycony różnego rodzaju multimediami spowodował konieczność zmiany tradycyjnych metod nauczania na te bardziej współczesne z wykorzystaniem nowinek technicznych takich jak np. interaktywne tablice czy wizualizery. Dzięki temu nauczyciel jest w stanie zatrzymać uwagę ucznia na dłuższą chwilę. Tradycyjne tablice przechodzą do lamusa na rzecz tych dotykowych, połączonych z komputerem i projektorem wizualnym. Dzięki nim można wyświetlać różne materiały audiowizualne, strony internetowe czy różne pliki komputerowe. Ich główną zaletą jest to, że są interaktywne – można na nich swobodnie zaznaczać, podkreślać czy zakreślać różne treści. Wspomniane wcześniej wizualizery przydają się do dokonywania analizy mniejszych obiektów i zjawisk widocznych przez mikroskop. Nauczyciel ma możliwość powiększyć obraz i zaprezentować go na ekranie, co sprawia, że każdy uczeń ma do niego dostęp. Wizualizer może być połączony do tablicy interaktywnej.

Szkoła a nowe technologie

Zalety stosowania nowych technologii w edukacji

Zajęcia prowadzone z zastosowaniem nowych technologii wpływają na wzrost skuteczności nauczania. Wynika to z tego, że w jednym czasie są aktywizowane dwie półkule mózgowe. Dla przypomnienia lewa półkula odpowiada za to, co werbalne oraz analityczne myślenie czy liczenie, a prawa półkula odpowiedzialna jest za odbiór emocji, obrazów, kreatywność, wyobraźnię przestrzenną oraz myślenie abstrakcyjne. Jednoczesna stymulacja dwóch półkul sprawia, że uczeń łatwiej zapamiętuje przekazywane treści. Jak widać zastosowanie nowych technologii w edukacji nie jest ślepym podążaniem za tempem świata. Ich wykorzystanie ma realne uzasadnienie, gdyż stymulują proces zapamiętywania u uczniów.